Three and a half when we met the first time

Aloha! Jag sitter och läser en fanfiction nu, vid namn Good Life Becoming. Den handlar om hur Harry, Draco och Severus sakta men säkert blir vänner som sedan utvecklas till något mer. Så klart måste ju Harry berätta för Ron om hans förhållande med inte mindre än två män, på samma gång. Reaktionen han får är: "It's unnatural!" Men är det?

Som ni som följt bloggen en längre tid säkerligen vet, har jag kanske en väldigt öppen syn på det mesta. En syn kanske inte många håller med om. Men com on? Är det verkligen fel, till och med onaturlig? Vad som är "naturligt" och inte är väl ett begrepp där man inte jämnför med normen, men vad som faktiskt händer i naturen? If so, så är ju människan också ett djur. Och om jag inte minns fel från diverse biologilektioner, böcker och Animal Planet-dokumentärer så är människor faktiskt väldigt löjliga när det gäller sociala regler om vad som är accepterat, eller hur?

Många djurarter är inte så noga med att hålla sig till en partner. Sure, det finns de som "mate for life" men så vitt jag vet är det ganska ovanligt, alltså inte majoritet. Jag orkar inte ta itu med som faktiskt händer, men ta en kik på ovanstående exempel så vet ni vad jag menar.

Om vi nu ska prata i mänskliga påhitt, typ det här med kärlek. (Jag säger mänskliga påhitt väldigt löst, för jag såg våran katt när hon var så otroligt dökär att hon följde sin kärlek som en "lovesick puppy" överallt.) Vi hittar på något otroligt, som den äkta kärleken, den där man inte kan leva utan. Men sedan ger vi skiten regler? Typ, "du ska hitta din livskärlek, men det får bara vara en, du får bara vara med den personen, och är du tjej måste personen i fråga vara en riktigt familjekarl!" Come on! Det är ju som att köpa en tårta och sedan bara titta på den. Look but don't touch.

Varför limitera sig? Missförstå mig rätt, de som väljer och känner att de vill ha ett "mate for life"-förhållande... Perfekt, jättebra, underbart! Jag är glad för er skull. Men om jag känner att det inte riktigt stämmer för mig, att jag vill älska flera, både i grupp och i separata förhållanden, eller att jag helt enkelt bara vill älska en person men ha sexuella förhållanden med andra, ska inte jag få det då? Borde inte andra, med andra val, vara glad för min skull?

Nej, vad jag tycker är onaturligt är att sätta restriktioner, speciellt när man hela tiden säger "You can't help who you fall for".

PEACE OUT!

Laakso - Norrköping

söndag, juni 21, 2009 kl. 14:56

2 Comments to "Three and a half when we met the first time"

Det handlar om att ha relationer med människor och sedan gemensamt komma överens om vad som är acceptabelt i sin egen relation och sedan inte bry sig i vad andra tycker.

Om man vill leva tre eller två med en tredje ibland eller hur man nu än väljer att göra, så varsågod.
Men tänk då: Om man hittat sin kärlek men vill kunna ha sexuella relationer med andra men att ens kärlek inte accepterar det, hur beter du dig? Man måste faktiskt kunna respektera vad ens partner tycker. Jag vet flera som valt att leva i monogama förhållanden trots att de kanske känner sig polygama, just för att deras partner är monogam.

Otrohet? Vad eller NÄR är det otrohet?
Är det inte vad man kommer överens om i ens egen relation? En del tycker det är helt ok att dewras partner har sex med andra, en del vill inte att deras partner ens tittar på någon annan. Det får de själva komma överens om.

Jag är ganska öppen (jag skriver ganska för man kan inte acceptera allt man inte vet om osv osv man msåte ta ställning först). Jag är dock monogam, verkligen. För mig är den ENDA livspartner man har och delar ALLT med underbart och min livsdröm.

Men min gräns är vid släktskap, syskonsex osv, nej nej nej, far-dotter osv. Och Vuxna som har sex med barn dvs pedofiler. Nej! Eller de som har sex med djur. Nej nej nej!

Jag borde ha skrivit ett blogginlägg ist för kommentar om detta... hehe

Posted by Anonym ( 23 juni 2009 kl. 02:15 )

kärlek är så stort o så stark att det är rent egoistiskt att begränsa sig .

Skicka en kommentar