Take my hand and let's end it all

Aloha. Jag skulle lätt kunna bli rasist. Det kan du också. För att inte ens tala om resten av mänskligheten. Tillsammans gör vi det ännu enklare för oss. Eller hur?

Tänk dig en situation där du som är svensk sitter på bussen och är irriterad över de där invandrarna bakom dig som pratar snabbt på ett språk du inte förstår. Invandrarna som är så olika dig. Mörkhyade, mörka ögon med hår och kropp noga gömt för omvärlden. Och du finner dig undrandes: Vad pratar de om nu? Pratar de skit om mig som är svensk tjej - till exempel - och vågar slampa mig så att jag har håret synligt med kort kjol och leggings? Eller du kanske till och med funderar på om de skulle misshandla sina fruar, döttrar och systrar om de såg ut som du?

Och tänk dig en annan situation där du som är nysvensk - om du ser dig själv som sådan - kanske sitter framför de där ljushyade killarna som snackar om festen i helgen och de där snygga brudarna de låg med? Och kanske finner du dig tänkandes vad vidriga svenskar är? Horiga, respektlösa, ogudfruktiga svennesvin?

Det är lätt att bli rasist, eller hur? Jag skulle kunna slå vad om att mer än 99.9% av alla som just nu befinner oss i Sverige - i hela världen, till och med - någon gång fått sådana tankar. Fördomar. Okunskap. Rasistiska, kränkande tankar. Och det skulle vara så jävla enkelt att ge efter och tro på vår ignorans. Att svenskar är horor och invandrare är misshandlande kvinnoförtryckare. Bara hur jag valt att skriva den här texten tyder på vad enkelt det är. Att hitta fördomar är inte ett dugg svårt, de finns där varje dag. Speciellt i det publika rummet.

Du som är människa, vad tänker du? Tycker du att det är okej att detta inlägg talar om en fruktansvärd sanning där det är lättare att vara rasistisk, än medmänsklig? Det handlar inte om Sverigedemokraterna eller ens politik, det handlar om mig och dig - oss - och vad vi själva deltar i varje dag oavsett bakgrund. Och vad vi kan göra för att stoppa skiten.

Så, vad kan vi göra? Och är du beredd att tillsammans göra det?

PEACE OUT!

onsdag, september 22, 2010 kl. 17:39

3 Comments to "Take my hand and let's end it all"

Posted by Anonym ( 22 september 2010 kl. 19:09 )

Det där är enligt mig bara fördommar. En person, eller två personer som pratar på en buss, dömer inte en hel "ras". Enligt mig då. Det finns säkert många andra som resonerar som du, men jag skulle inte kalla det för rasism.

Posted by Anonym ( 22 september 2010 kl. 19:10 )

*är inte tillräckligt för att döma
skulle det självklart stå, istället för dömer. :)

Skicka en kommentar