E as in... What? ;|

Hejhopp, då är man framför datorn igen. Har just läst klart ett långt kapitel i en fanfiction jag följt sedan Oktober -07. Det börjar dra ihop sig mot en extremt lång upplösning nu, äntligen. Mucho nice, let me tell you ;)

Dagen hittills har varit relativt normal. Dock har jag fått nya tankar när det gäller djur och veganer, igen. Körde igenom om Estrar på kemin idag, intressant, intressant mycket. Ärligen. För återigen kom jag och tänka på hur otroligt beroende världen har blivit av kött, mjölk- och äggprodukter samt andra animalieprodukter. Det finns ju i allt! Ta till exempel Estrar, alltså E-ämnena som finns på ingredienslistan på de flesta produkter vi köpter, många utav dem är grundade på animalieprodukter. Vissa kanske smörsyra eller myrsyra, som även kan framställas på kemisk väg - vilket det oftast gör det för är billigare.

Men hela poängen är, i mångt och mycket finns det. Ta till exempel frukost: ett par smörgåsar med ost eller skinka på och ett glas mjölk. Mycket grundläggande och uppenbarligt. En vegan kan inte något utav det. Listan fortsätter och fortsätter. För att inte tala om godis! Nuförtiden kommer jag konstant på mig själv att läsa ingredienser, och det kan vara allt från äggpulver till någon animalisk E-produkt.

Om man skulle ta en dag, och skriva ner allt man äter och undersöka vad som finns i det som är animaliskt, hur lång skulle listan egentligen bli? Fem punkter? Tio? 20? 50? Till och med högre skulle jag tro, mycket högre. Multiplicera det med mängden människor på jorden som tar del utav detta, och ta reda på hur mycket djur som behövs för att ta fram dessa produkter och resultatet skulle nog bli skrämmande... Hur detta sker, det vill jag inte ens tänka på.

Jag tippar snart, jag lovar, jag tror jag gör det.

torsdag, januari 22, 2009 kl. 16:54

2 Comments to "E as in... What? ;|"

Posted by Anonym ( 22 januari 2009 kl. 19:04 )

Det är sant att människan är så pass beroende utav saker och ting.. inte bara i matväg utan även det materialistiska.. *suckar* Man is selfish

/kach

Ja, i stor utsträckning att vi inte ens kan föreställa oss -.-'

Skicka en kommentar